2017. Lucky Records – NOLBR1601.
|
Fra
bigdippper.no:
Tove
Bøygard er ute med nytt kritikerrost album, «Blåe Drag». Dette er Toves andre
soloalbum. Hun har også gitt ut tre album med sin søster Anita i duoen Bøygard,
og deres siste album ble nominert til Spellemann i 2014.
Musikken
på ”Blåe Drag” befinner seg i et landskap som kan beskrives som ”Country Noir”:
Dolly Parton møter Nick Cave i en Tom Waits diner. Mange av låtene lodder i det
mørkere leiet både musikalsk og tekstlig.
Tove
Bøygard er kjent for å være en artist med en meget sterk tilstedeværelse og
formidlingsevne, akkompagnert av et gnistrende gitarspill og munnspillsoloer
som kryper inn under huden.
Min
kommentar:
Jeg har
tidligere i denne bloggen skamrost Bergen for å ha fostret dusinvis med
musikere til det norske platepulikum.
Men nå har jaggu Hallingdal meldt seg på md den ene kandidaten sterkere
enn den andre.
Jeg nevner: Hellbillies, Daniel
Kvammen, Stein
Thorleif Bjella og fra duoen Bøygard som består av søstrene Anita og Tove så
får vi nå soloartisten Tove. Hennes
søster Anita har for øvrig temmelig sterke bånd til Brønnøysund om ikke jeg tar feil.
Men
dette handler om Tove, og hennes andre soloalbum.
Jeg
sitter her og lytter til teksten og tenker at hallingdialekta er en utrolig
vakker dialekt. Det er nesten sånn at
uansett hva Tove formidler, så framstår det som poesi. Men det er tydelig at dette er ei dame som
har noe på hjertet. Og uredd som hun er,
så går hun rett på et at de mest utfordende spørsmål i dagens samfunn, nemlig
flyktningekatasrofen.
Tove synger ut,
bokstavlig talt, om vår egen komfortable hverdag hvor vi ikke mangler noen
verdens ting. Hun setter dette opp mot
de som ikke har noen. Kan
vi være upåvirket av dette? Det kommer tydelig fram at dette er ei dame som har
levd et liv, og opplevd og sett litt av hvert.
Jeg har lest eller hørt et sted at hun er sosionom og har jobbet noen år
på sprøytebussen i Oslo. Det er en god ballast å ha med.
At Tove
har blikk og følelser for de svake i samfunnet kommer godt fram i tekstene
hennes, om det er flyktninger, innvandrerkvinner, innsatte i fengsel,
narkomane, uteliggere eller samfunnets svake generelt. Kort sagt de som har vært uheldige når kortene
har blitt delt ut.
Det er godt gjort å
skrive tekster med et slikt tydelig budskap uten at ting blir kleint og
budskapet blir en festtale. Nei, her
pakkes ikke ord og vendinger inn. Her er
det reine ord for pengene for pengene.
Og tekstene
går fra det brutale:
«Eir rom
på Ila
Ei utslettin
mor» (Almindeleg Liv)
til det
vare og vakre:
«og
brått du kjem attende
og kilar
kjakjin – te dei på vent». (Blåe Drag)
Her er
ei dame som har opplevd, levd og observert.
Og det beste, - hun er i stand til å formidle dett. Hør bare på sangen «Den som ikkje søv» En seig blues som forteller oss hvordan det
er å være våken om natta. Alle tanker og
følelser blir så forsterket. Jeg har
ligget mye på sykehus, og ifølge personalet der så gikk det alri så mye smertestillende som
mellom 4 og 6 på natta. Man føler seg
aldri så alene som den blå timen på nattmorran.
Da har man følelsen av å være helt alene i verden. Resten av huset sover. Resten av byen, ja hele verden sover. Til og med Gud sover den timen. - Ifølge Tove er han ikke på jobb.
Jeg
digger stemmen til denne artisten. I det
ene øyeblikket er den så fløyelsmyk at den omfavner meg kjærlig, men den i
neste øyeblikk rasper til og klorer meg så jeg er sikker på at jeg må ha
kloremerker.
Jeg har
en favoritt når det gjelder kvinnelige artister. Nemlig Marianne Faithfull, og
det beste kompliment jeg kan gi Tove Bøygard er at hun i perioder minner meg
om Marianne. Men jeg får også flashback
til en annen av mine ungdoms helter, nemlig Janis Joplin.
Det kan
simpelten ikke bli bedre enn en stemme som minner om Marianne og Janis og
tekster med budskap framført på halling dialekt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar