Musikkblogg. Bokblogg. Filmblogg. Altså: - en blogg om musikk, bøker , film, TV-serier og mine minner fra en ikke alt for fjern fortid.
Du finner også en del brukt vinyl til salgs under etiketten "SALG brukt VINYL".
Familien Dwyer, mor
og far og to døtre, flytter fra Austin, Texas til et uidentifisert asiatisk
land. Alt virker idyllisk til å begynne med, men et kupp snur alt på hodet. Det
blir livsfarlig for utlendinger, og spesielt familien Dwyer, da Jack Dwyers nye
arbeidsgiver, et multinasjonalt konglomerat som av forståelige grunner er meget
upopulære blant opprørerne. Familien bor på et hotell som beleires og den
amerikanske ambassaden er ikke lenger i stand til å hjelpe.
Min kommentar.
Tenk deg at du har
fått drømmejobben.Sammen med familien
skal du tilbringe en tid i Sørøst Asia som sjef for et vannkompani.
Men eventyret blir
til et mareritt.I starten er ikke
hovedpersonen klar over at det er han som er selve målet her.Det får han vite helt tilfeldig når jakten er
i gang.
Jeg sleit litt med å
finne ut hvor det hele foregikk.Nå er
ikke jeg noen språkekspert, men jeg oppfattet at de snakket fansk.Åja, tenkte jeg.Da er de i Vietnam.Men etter å ha lest litt på nettstedet
imdb.com fant jeg ut at handlingen foregår i et fiktivt land.Og at de asiatiske språk som blir snakket er khmer og thai.
Det som er mest morsomt med dette nettstedet er å lese om
tabber som blir gjort underveis under innspillingen og som ikke ble oppdaget
under produksjonen.Som f.eks i den ene
scenenfra hotellrommet hvor den
kvinnelige hovedrollen kjemper for å få barrikadert døra.Her er hun vekselvis barbeint og med sko
på.Jeg tviler at hun i den settingen
hadde tid til å kle av seg skoene, for så å ta de på igjen.
Det er faktisk
ganske mange slike funfacts i denne filmen. Jeg må vel innrømme at i de
tilfellene jeg blir sittende å studere denne nettsiden, så er det ingen stor
filmopplevelse for min del.
Den eneste
skuespilleren jeg kjenner er Pierce Brosnan.Han har ingen stor rolle, og innsatsen er vel i beste fall sånn passe.
Han som spiller den
mannlige hovedrollen kan ikke jeg huske å ha sett før.Dette til tross for at han har spilt i flere
titalls filmer, mange av dem er til og med kjente publikumsfavoritter. Men
denne amerikaneren med irske aner var et nytt fjes for meg.
Nei, dette var
elendig underholdning. Jeg tviler på at handlingen er troverdig.I så måte er det likeså greit at det hele
skjer i et land som ikke finnes.
På sin tredje soloutgivelse Livet på landet serverer
Kåre Indrehus oss personlige historier om utlengsel, landsbyliv,
hundehold, kvinnfolk og vennskap. Både humor og alvor spiller vesentlige roller
i de små fortellingene, og visepoeten synger om sin oppvekst på Sunnmøre, sine
år i hovedstaden og om det å skulle etablere seg med kone og barn på Nøtterøy i
Vestfold.
Utgivelsen er skrevet, arrangert, spilt og produsert av
Indrehus selv. Kim Laland og Maria Ingrid Vosgraff Moro bidrar på kor, og Svein
Erik Åmås (Audiofarm Studio) står for mastring.
Min kommentar:
Jeg ble introdusert for denne sunnmøringen for ganske
nøyaktig et år siden da jeg fikk hans forrige album «Å synge med hjertet i
halsen».Etter å ha hørt de aller første
tonene fra albumet skrev jeg følgende på min blogg "Kjerringrock"
- - "Men i alle dager? Hva er dette?? I det Indrehus
stemme treffer øregangene, så blir jeg rimelig overraska. Ettersom jeg
har fått med meg at Indrehus driver med visesang, så har jeg forventninger både
til artisten og musikken. Jeg får vel høre en gitarspillende mann med en myk og
var stemme, tenker jeg. Spor nr 1 starter med nydelig gitarspill, men så
kommer stemmen. Jeg blir nesten litt satt ut. Har jeg akkurat nå blitt
introdusert for Norges Bob Dylan?
Dette kaller jeg stemme med egenart. Ja, du vet en sånn
stemme som man må venne seg litt til. Det tar ikke lang tid for min del." - -
Nå har det gått et år.Jeg har hørt det forrige albumet sikkert hundre ganger, og jeg har fått
anledning til å «smuglytte» litt på låtene på dette nye albumet i noen uker før
den selve slippdatoen.
I fjor så mente jeg at dette var en stemme man måtte venne
seg til.Ja, kanskje det.Nå har jeg vent meg til Kåres stemme.Jeg liker’n.Men det låter fremdeles som en stemme med en god porsjon særpreg. Her
forleden så tenkte jeg «Hvem kan jeg sammenligne Kåre Indrehus stemme
med»?Jeg kom ikke på noen som synger
som Indrehus. Da snakker vi særpreg.Javel, så har han ikke verdens mest klokkeklare røst.Han er ingen ny Pavarotti.Men det trenger vi ikke heller.Det finnes nok av artister som går i andres
forspor. Men Kåre Indrehus er en sånn kar
som går sine egne veier.
Og det er nettopp det som gjør at, i hvert fall jeg, stopper
opp og lytter.
Og så er det tekstene da.De fremstår så til de grader så direkte og ærlige at jeg mistenker at
mye av det Indrehus skriver om er selvopplevd.Jeg tror at dette er en kar som ser en sangtekst i nesten alle
situasjoner han måtte komme opp i.Han
tar for seg livets små og store begivenheter.Men alltid med like stor respekt og en passe porsjon humor.Tekstene krydres med en klype lengsel, en
knivsodd romantikk og en raus dose kjærlighet, før det smakes til med
livsvisdom før det hele blandes og serveres i akkurat passe porsjoner.
Det er imponerende at artisten gjør det meste selv.Han har skrevet tekster, komponert musikken,
spiller alle instrumenter, arrangerer, fremfører visene sine og har produsert
dette albumet.
Han har hjelp på vokal av Maria Ingrid Vosgraff Moro og
Kim Laland.Jeg ble særlig imponert
over Maria (Kåres kone).Hun bidrar med sin vakre stemme på albumets
tittelmelodi «Livet på landet».Denne låta
varer over syv minutter.
Tekstene på dette albumet handler mye om å flytte.Artisten har selv flytta fra Sunnmøre til
Oslo, fra Oslo og til Vestfold.Det
skjer noe med oss før, under og etter at vi har flyttet.På forhånd så har vi en lengsel ut.Særlig gjelder dette kanskje ungdom fra
bygda, som kjenner en dragning mot noe større, gjerne en storby.Men så opplever mange av oss at når vi har
flyttet til byen, så lengter vi til noe annet, - gjerne ut på landet igjen, eller
- kanskje aller helst tilbake til
hjembygda.
Jeg føler at dette er den røde tråden gjennom dette
albumet.Det kan høres sårt og trist ut
at en del av tekstene handler om lengsel, men for meg er lengsel like mye
knyttet til drømmer.Og da har vi straks
fått vendt det hele til noe positivt.
Denne plata er noe annerledes enn artistens forrige album.
Jeg føler at det er litt mere alvorlig. Men humoren finnes, som i låta «Hund
som hobby».Her får vi nok et eksempel
på artistens underfundige humor. Samtidig så inneholder teksten et budskap som
bør tas på alvor. Det er mange som ønsker seg en hund.Men det er mye å tenke gjennom før man
anskaffer seg et nytt familiemedlem.
For en stund siden oppdaget jeg en dame
som stilte følgende spørsmål på et nettforum.«Vi er en travel familie, som ønsker oss en hund.Vi vil ha en passe stor hund som er lett å
holde ren og som vi slipper å gå tur med.Vi bor i byen så hunden kan heller ikke være ute alene».Jeg håper virkelig at denne familien aldri
får skaffet seg en hund. Her var det mye som ikke var tenkt gjennom.De burde har hørt visa «Hund som hobby».
I dag, den 18.jan. blir albumet tilgjengelig på vinyl ogdigitalt.
Men vinylen følger tekstark, slik at du kan følge med på de
flotte tekstene.
Som vinylentusiast anbefaler jeg selvfølgelig at du kjøper
vinylutgaven.Spill plata ofte, og du
vil etter hvert oppdage en mann med en stemme og noen tekster som blir bedre og
bedre for hver gjennomlytting
Blind Date var et band som ble startet i Bergen
i 1982 av gitarist og sanger Svein Hovland , etter at trioen Gjennomslag ble
oppløst samme år. Med seg fikk han Eirik Hundvin «Pytten» på bass, Magnar
Torstad på trommer og gitarist Leiv Tungesvik. Under innspillingen av
debutalbumet Don't Talk ble sistnevnte erstattet av Malcolm Little
(gitar/synth).
Bandet spilte «voksen», kommersiell
poprock, med engelske tekster, men ble ingen kommersiell suksess. Bandet fikk
en hit med «Giving Up Sex».
I forkant av andrealbumet Dangers Of
Love ble Magnar Torstad byttet ut med Rolf Wingsternes på trommer. Albumet fikk
gode kritikker, men bandet ble oppløst kort tid etter.
Det er av og til litt flaut å være
platesamler.Flaut i den forstand at jeg en gang iblant må innrømme en og annen hemmelighet.Som kjent kastet halve Norge ut platespilleren på slutten av
åttitallet.De kjøpte nemlig
cd-spiller.Og utover nittitallet
forsvant resten av platespillerne.På
den tiden var jeg flau fordi jeg fremdeles hadde platespiller.Jeg hadde selvfølgelig cd-spiller også.Den sto i stua.Men samlingen av vinylplater og
platespilleren var gjemt i en skyvedørsgarderobe i gangen.Min elektrikermann boret hull i vegger slik
at jeg fikk kobla opp platespilleren til stereoanlegget i stua. Du kan si at
jeg utvidet begrepet skjult anlegg.
Men det fulgte et gode med hele landets overgang til cd.Og det var at mange
mange tonn med vinylplater ble solgt for svært lave beløp.Svært ofte lå prisen på en ti’er pr plate.Jeg bodde i Oslo på den tiden, og visste
nøyaktig hvor platene var billige.Jeg
hadde også en kontakt som holdt igjen platebunker til meg.
Men følgen av dette var at mange plater
havnet i hylla uten å bli spilt.Slik
som denne plata som nå ligger på platespilleren etter å ha stått mer enn 30 år
i platehylla.
Blind Date er et temmelig ukjent band for
meg.Jeg kjenner jo et par av navnene,
og vet at dette er solide musikere.
Bandets første album «Don’t Talk»ble svært godt mottatt.Mange likte det de hørte.Ja, så pass mange faktisk, at albumet ble
nominert til Spellemannsprisen.Gutta i
bandet var mektig stolte over nominasjonen.Motivasjonen var nå på topp, og neste gang skulle de få tak i
Spellemannsprisen.Det var
bandmedlemmene enige om.
Ofte reiser band til et annet land eller
en annen by, for å kunne konsentrere seg fullt og helt om arbeidet.Og når målet er Norges største utmerkelse
innen musikk, Spellemannsprisen, ja da reiste også Blind Date bort fra Bergen,
-og til ….. Trondheim.
Det var februar måned, ogfem mann skulle bo i en iskald hytte med fire
senger.En kan vel si at dette ikke var
et optimalt miljø for kreativt arbeide.Men heldigvis ble de reddet av en annen musiker ved navn Diesel Dahl
.Han inviterte bergenserne på fest i
lokalene til Hells Angels.Der var
temperaturen passe, og humøret steg i takt med temperaturen.
Albumet ble klart, og det ble nominert
til Spellemannsprisen.Kvelden kom, og
kameraene zoomet inn på de 3 nominerte.Og det er ikke så vanskelig å forstå at gutta blir skuffet i det øyeblikket de forsto at de ikke hadde
vunnet i år heller.Bård Ose skriver i
sin bok «100 Beste Rockeplater fra Bergen» at man tydelig kan se Svein Hovland
sier et ord som er lett å lese på leppene.Han sier rett og slett «Faen».Jeg er usikker på om jeg klarer å se hva Hovland sier.Men du kan jo sjekke selv.Start på ca 58 minutter ut i denne sendingen fra Nrk.
Etter at Blind Date hadde tapt kampen om
Spellemannsprisen for andre gang misten de litt av gnisten.
Litt trist at bandet ga seg.Musikken var bra den. Og det kan jeg si,
etter å ha hørt dette albumet for aller første gang i dag.
Da har jeg gleden av å informere dere om at Kåre Indrehus
slipper nytt album på vinyl og digitalt
fredag 18.januar 2019.
På sin tredje soloutgivelse Livet på landet serverer
Kåre Indrehus oss personlige historier om utlengsel, landsbyliv,
hundehold, kvinnfolk og vennskap. Både humor og alvor spiller vesentlige roller
i de små fortellingene, og visepoeten synger om sin oppvekst på Sunnmøre, sine
år i hovedstaden og om det å skulle etablere seg med kone og barn på Nøtterøy i
Vestfold.
Jeg har nå hørt albumet noen ganger. Min personlige mening om albumet kommer på trykk her på «Kjerringrock» fredag
morgen. Så da kan du først lese mitt blogginnlegg før du hører albumet på
Spotify.
Om du ikke bor i nærheten av en
platebutikk, så kan vinylen bestilles på
Big Dipper. Du finner også info på
artistens Facebook sider.
Franklin var navnet på en norsk
musikkduo som besto av Oddvar Ruud og Kurt Andreassen. Den ble dannet i 1989,
og sommeren samme år produserte de sin største hit, «Bombadilla Life». Denne
lå over 16 uker på VG-lista, med flere uker som nummer 1. (Wikipedia.no)
En hovedstadsavis skrev noe sånt som:«I 1989 tok de Norge med storm. I 1990 var de
glemt.»Da kjente jeg nesten at jeg ble
litt forbanna.Om det er en sang som
alle kan, så er detbandets ene hit
«Bambadilla Life».Til og med folk som
er født lenge etter 1989 kan denne låta,
så den er langt fra glemt.
Det er jo alle artisters drøm å få en
monsterhit.Men ofte så ser vi at om
denne hiten kommer tidlig, for ikke å si først i karrieren så kan det bli
vanskelig å kopiere suksessen. Man havner i et vakum, og det blir vanskelig å
holde motivasjonen oppe.Og det var kanskje det som skjedde med gutta i Franklin.For det ble bare to album totalt, og året etter Bombadilla Life som
finnes på dette albumet, så var det slutt.
Er landeplagen Bombadilla Life den
eneste låta som åpner med toner fra en kazoo?Ikke vet jeg, men det er lett å kjenne igjen låta.Og jeg synes faktisk at den hører hjemme der.
Ryktene sier at Franklins ene halvpart
ble rasende da han hørte at det var lagt på kazoo på låta uten at han visste om
det.Makkeren Kurt Andreassen var også
uvitende om at den fiks ferdige låten hadde fått et innslag av et ekstra
instrument.Eller skal vi si
leketøy?Tidligere hadde vi kun hørt
Knutsen og Ludvigsen leke seg med kazoo.
Etter hvert kom det for en dag at det
var Philip A Kruse som var den skyldige. Den rutinerte musikeren var
tilfeldigvis innom studio og hørte låta som Franklin hadde tro på ville gi dem
en gjennombrudd.Men Kruse følte at det
manglet noe.Hvorfor ikke legge på en
kazoo?Produsenten trodde knapt hva han
hørte.Men han lot seg overtale, -
heldigvis.
I Amerika er det et kjent fenomen at om noen skal drive gjøn
med en musikkform, en låt eller en artist, - Ja, så tar man fram en kasoo.Det er på en måte en fornærmelse.Kanskje ikke så rart at det ble høy
temperatur hos duoen fra Bergen.Men det
roet deg etter hvert.Og singelen ble
Norges mest solgte i 1989.
I dag vet vi at det finnes utallige
coverversjoner av «Bombadilla Life» fra Sverige, Tyskland, Singapore m.fl.
Kilder:Dagbladet.Wikipedia.Bård Ose:100 Rockeplater fra Bergen
Her hjemme husker mange av oss Dan
Børges euforiske annonsering av bandet Franklin på Momarkedet nettopp det året
da Bombadilla Life var årets sommerlåt. Sjekk dette klippet.
I 2018 er det 50 år siden Øystein Sunde ble utgitt på grammofon
for første gang.
I den forbindelse lages det nå en samleboks - på vinyl - med
alle Sundes studioalbum samt et nytt album kalt Sanger som ikke rakk toget.
Alle originalalbumene får ny label og innerposer med nytt design.
Boksen inneholder også en 6 siders infobooklet med detaljer
om hvert enkelt album og en "togbillett" med avklippbar tag som kan
byttes i konsertbillett med Øystein Sunde. Hver boks har innvendig et
sertifikat med nr. fra 1 til 500, signert av Øystein selv.
Innhold:
15 studioalbum med originalcover, nye labels og innerposer
designet for boksen.
6 siders booklet med info om albumene.
1 nytt album med outtakes, singler og ulike versjoner.
"Togbillett"
med konsertadgang.
Nummerert sertifikat.
Min kommentar:
I juli 2018 ble jeg gjort
oppmerksom på at Hr Sunde skulle gi ut sine samlede verker. Selv om jeg har
alle Sundes album i både første og senere pressinger, så sier man ikke nei takk
til en boks med en unik samling norsk musikk.Noen
dager før jul dukket det opp en håndskrevet konvolutt i postkassa mi. Jøss, tenkte jeg, - kommer julekorta så tidlig
i år.Men neida, dette var en
håndskrevet hilsen fra Øystein Sunde himself.
Og noen dager senere kom det en meding
om at pakka kunne hentes.I vekt, størrelse
og innhold er Sundes boks temmelig lik Beatles-boksen som jeg gav meg selv i julegave
i 2012.Begge bosene inneholder 16 stk
vinylplater.Men Sundes boks har mer
spennende «ekstrautstyr»en Beatles.Så det så.
Min boks har # 173 av 500.Dette blir nok et populært samleobjekt om
noen år.
Så da er det bare å begynne på
begynnelsen med
1001 FNATT (1970)
Jeg skrev om dette albumet på bloggen min for noen år siden.Du kan lese innlegget her
Lite visste vi som gikk i9.klasse på Hilstad Barne- og ungdomsskole
høsten 1971 at den plata vi fikk lov til å høre på i musikktimen skulle reutgis
i 2018, og flere av låtene spilles mye den dag i dag. Det er flere klassikere
på denne skiva.Jeg nevner i fleng.«Jaktprat», «Sigurd Jorsalfar», «Super-SS-Rally-GT» og
«Fire Melk Og Dagbla' For I Går».
Dette er Sundes egne ord på
coverets bakside: «Har De kjøpt denne platen? Betalt den med Deres egne
penger?Ja ja, lykke til.Det står Demfritt å disponere Deres egne midler, og De gjør det på eget ansvar».
Legg merke til at unge Hr Sunde
benytter seg av De-formen.Dette
beviserat det er en stund siden 1970.
DET ÅRET DET VAR SÅ BRATT(1971)
Året etter kom album nr 2.Det var vel først da vi hørte enkelte spor på
dette albumet at vi begynte å ane hvilken ordkunstner Øystein Sunde var.Jeg tenker da særlg på låter som tittellåta «Det
Året Det Var Så Bratt»,«Piken Fra
Konfeksjonsfabrikken» og « Hvis Dine Ører Henger Ned».
Det er fornøyelig å lese Sundes
kommentarer på coverets bakside.Som
f.eks på sporet «Dill Pickles Rag» hvor han skriver følgende:«Hæppi-rag taim med solid økefot.Her skjedde det mye rart under
opptakene.Takk skal du ha Torvinn!Wiggo er unnskyldt, han visste ikke hvilken
vise vi spilte».
Jeg kom til å tenke på en ting
da jeg hørte på «Regle om reklame».Her
nevnes margarinen Melange.Men hvor har
det blitt av alle de andre margarinmmerkene vi hadde for ca 50 år siden, som
Siri, Extra, Per, Marianne o.s.v.?
Dette var, - og er, - virkelig
en morsom plate. Altfor lenge siden jeg har hørt hele abumet, så dette ble et
hyggelig gjenhør.
IKKE BARE TYLL (1974)
Etter en eventyrlig suksess med
sine to første soloalbum kom en liten nedtur med denne tredje plata. Skiva
solgte bare 8.000 eksemplarer.I dag
hadde det vært et bra salg, men i forhold til de 45.000 solgte som «Det året
det var så bratt» nådde, så var nok dette en nedtur.
Jeg skrev om dette albumet på
bloggen minfor et par år siden. Du finner innlegget her.
Anbefaer deg å lese i forrige innlegg om mine egne erfaringer med
vannseng.Den mest kjente låta på denne
skiva er «Sjømannen og Vannsenga» Sunde anbefalte vannsenga på coveret, og
uttalte faktisk at den også var god å sove i.
På bruktmarkedet må du nok ut
med sånn ca 4-500 kroner for en pent eksemplar.Akkurat nå ligger det faktisk flere plater til salg for (NM / VG+) ca kr
350,- på nettstedet Discogs.Så løp og
kjøp.
KLÅ (1974)
Om den forrige plata hadde solgt
dårlig, så gikk det enda verre med denne.Her ble totaltsalgstall ca 2.000
eks.Årsaken kan være at denne plata er
litt annerledes, ettersom det er en ren intrumental utgivelse.Tror nok at fansen til Sundeble litt skuffet.De forventet morsomme og slagferdige tekster,
men her ble det servert herlig gitarspill med en og annen jazz-tone.Fra dette albumet er det nok «Valdres-marsjen»
som har slått best an.
Jeg skrev et blogginnlegg om
dette albumet i fedruar/2017.Det kan du
lese her
PÅ SANGENS VINGER (1976)
Dette albumet husker jeg
spesielt godt.Unge frk Nilssen bodde i
kjellerleilighet og det var som regel der bygdas ungdommer samlet seg.Og det var spesielt to plater som ble spilt. Det var Smokies Greatest Hits og denne fra
Øystein Sunde.Og favoritten var «Det
Ække Lett Å Værra Kuul»Mens allsangen
runget, så følte vi atdet var kommet en
liten bit av Club 7 til Velfjord.Det
var vel noen i vår lille flokk som gikk rundt og brukte odet «esse» i slutten
av hver eneste setning.Men som alt
annet man blir smitta av, så gikk også dette lille tillegget til vår dialekt
over etter noen måneder.Men da jeg
hørte låta nå, så kjenner jeg at «esse» er der fortsatt.Var det pådenne tida ordet «kuul» kom inn i språket vårt?På dette albumet er Sunde virkelig i
toppform. Kanskje fordi han var nødt til å holde kjeft i forrige album, som var
en ren instrumental.Lytt til «Kjepper i
romjula».Det skal nesten ikke være
mulig å finne på så mange vanvittige uttrykk.Dette er nok mitt favorittalbum.Noe plata mi bærer preg av.Og
det var ikke bare jeg som like skiva.Den solgte i 25.000.Vil tro at
det gjorde godt etter et par album som kun hadde solgt sånn passe.Og Sunde fikk med dette bekreftet hva folk
ville ha.Jada, Sunde er en av verdens
aller beste gitarspillere, men publikum ville ha de elleville tekstene hans i
tillegg.
En liten funfact om denne
utgivelsen er at det var Ole Paus som ga Øystein ideen til tittelen.Den opprinnelige tittelen var «Sommer i
lynol». Vil tro at det var Sunde selv for hadde det forslaget.
HÆRTATA HØRT (1979)
Øystein Sunde er en artist med
særpreg. Ingen spiller gitar som Sunde.Ingen skriver sånne tekster.Ingen er like rappkjefta.Og det
er vel ganske sjelden at musikere har flytta fra hovedstaden.Men det gjorde altså Øystein Sunde.I 1976 flytta han tilbake til Odalen hvor han
hadde bodd deler av barndommen.Det
hadde gått litt trått for Sunde noen år, så det kan se ut som om det var lurt å
komme bort fra hovedstaden.På denne
skiva flagger Sunde virkelig hvor han bor.Se bare på albumets tittel.Vi
får også høre Skarnesdialekta i låta «Odals-reggae».Jeg personlig syntes at dette albumet var
svært morsomt ettersom jeg har mine røtter i Odalen.
En av de låtene som huskes best
fra dette albumet er «Byens Hi-Fi asyl».Denne låta gir bl.a. en ganske god beskrivelse at hvordan vi som er hekta
på lyd har det i hverdagen. Det kommer stadig nye, bedre og dyrere anlegg.Og ofte er vi i den villfarelse at vi må ha
større anlegg for hvert år som går.Albumet «Hærtata Hørt» solgte
hele 65.000.Med reutgivelser er det
totale salget foreløpig ca 77.000. Et imponerende salgstall.Våren 1979 bodde jeg i Hurdal, og i det
miljøet jeg vanka ble det i en periode svært populært å kommunisere på
Odals-dialekta.Det dabbet av etter noen
uker eller kanskje det var måneder.Men
uttrykket «Hærtata Hørt» har siden blitt brukt av hele det norske folk.
BARKEBILLE BOOGIE (1981)
Musikeren, tekstforfatteren og
artisten Øystein Sunde er intet mindre enn et fenomen.Han klarer det mesterstykket å få et eller
flere spor fra hvert album til å bli allemannseie.Det mesterstykket er det få andre som
klarer.På dette albumet husker vi flere
låter, som f.eks: «Modællfly og radiostyrt», «Tyskleksa» og tittelsporet
«Barkebille Boogie».Jeg husker første
gang jeg så en barkebillefelle. Var ute og gikk i skogen i Hurdal da vi la
merke til disse svarte rørene som hang overalt i skogen.Men takket være Øystein Sunde visste vi
hvadette var.Ifølge Wikipedia skjedde det et masseutbrudd
av barkebiller i Norden mellom 1976 – 1981.
Øystein Sunde gjorde hele Norge gjort oppmerksom på denne lille skapningen.Uten Sundes folkeopplysning hadde kanskje
ikke folk på Røst og Havøysund vært så oppmerksom på barkebillen.
Min favorittlåt fra dette
albumet er selvfølgelig Sundes norske versjon av «City of New Orleans» hvor
Steve Goodman hadde originalen.Sunde
hadde på syttitallet reist en del i Nord Norge, så han var nokvel kjent med
Twin Otteren, eller kråka som vi kalte det lille hvite og grønne flyet som
fraktet passasjerer til og fra kortbanenettet her på Helgeland .Jeg har selv hatt noen uforglemmelige flyturer med disse flyene hvor det
var plass til ca 20 passasjerer.Vi satt
rimelig tett og intimt kan man si, og det var ingen flyvert eller - vertinne om
bord som kunne trøste om flyskrekken ble for ille.Nei, her måtta vi klare oss selv. Det var heller ingen trykk-kabin, så det var
litt trøbbel med ørene både under og etter turen. Jeg blir nesten litt
nostalgisk av å se bilde av «kråka»som
pryder singelen «Liten og Grønn».
I HUSBUKKENS TEGN(1984)
Fra barkebiller til
husbukk.Det er egentlig ganske typisk
Øystein Sunde.Ofte skriver han om de
små tingene vi omgir oss med.Og takket
være Sunde så oppdager vi ting vi ellers garantert ville gått glipp av.Han beskriver situasjoner som vi alle har
opplevd og erfart.Men det er først når
Sunde setter ord på det at det går opp for oss.Ja, akkurat sånn var det. Mange kunne nok ønsket seg Sundes ordforråd og
evne til å beskrive de små ting i tilværelsen.Og alle hans presise beskrivelser er krydret med Sundes lune humor. Hvem
andre kaller platestudioet sitt for «Gamperæva Studio»?
Jeg må også nevne det
stjernelaget av musikere som bidrar på mange av Sundes album.F.eks kan vi på dette albumet få bidrag fra:
Musikere:
Bass: Terje Methi, Pål Reinertsen
Trommer: Per Hillestad, Thor Andreassen
Tangenter: Helge Iberg, Lasse Hafreager, Pete Knutsen
Gitarer: Jonas Fjeld, Pete Knutsen, Øystein Sunde
Kor: Hege Schøyen, Kari Gjærum, Shari Gerber Nilsen
Ompaphon m/tenningsbank: Einar Hagerup
Som et eksempel på Sundes
vanvittige humor velger jeg her å gjengi teksten på låta «Syk ‘84»
Teksten er hentet fra nettstedet musicmatch.com. Der kan du finne de aller fleste av Sundes
tekster
SYK ‘84
*=Synges til melodien av omtrent
samme navn
Ø=Øystein Sunde/H=Hege Schøyen
* Legg deg inn på Aker og la
blindtarmen gå!
Ø: Sesong-tilbud! Gjør
minusdager til plussdager
på Gjøvik sykehus. 14 dager med
utlagt tarm,
alle rettigheter!
* Blindtarmen gå, blindtarmen
gå!
Vi trenger flere kropper vi kan
øve oss på.
H: Dagens operasjon:
STERILISERING! Vi gir
Dem full opreisning
Flinke og hjelpsomme pleiersker
til Deres disposisjon!
* Sprett opp, la tarmen gå, gå,
gå!
Ø: Og la det gå sopp i det! Bli
med på akupunktur
i skog og mark med kart og kompress!
* Ta et sting og la det vandre.
H: Et røntgenbilde - et minne
for livet!
Mange festlige rammer å velge
mellom.
Ø: Ut i det blå med
anestesi-avdelingen. To dager
i full narkose og valgfri
amputasjon!
* Milde Rhesus du som sagde.
H: Og i tavernaen vil Gudbrandsdals-gynekologen
servere keisersnitter - 17, 50
for tvillinger!
* Mitt vann, mitt vann, mitt
fostervann!
H: Hold fram som du revner!
* Nei, nei gutt!
Dette må bli slutt!
Ikke legg deg inn på Aker
uten lim og lappesaker!
Ø: Slå et slag for sykehusene,
bli smittebærer du også!
* Mot i brystet, kutt i panna,
stopp i alle tarmer.
Ø: Betal for to klystér, få ett
gratis!
H: Og til desserts kan vi
anbefale Mandelfjernepudding,
og Adamsepler i krem
Hvis dine ører henger ned, kan vi hjelpe deg
litt med det.
Ø: Svane-apoteket har
selvbetjening hver dag fra 8 til 16.
Knall-lave priser! Legsprit med
jordbærsmak: 2, 96!
* Gøy på kanne, gøy på kanne,
sånt no' ha'kke vi i by'n.
H: Dagens tilbud: Nyrer som har
ligget bittelitte
grann over datostemplingen.
* Og hvis rompa di er stor, kan
vi bruke'n som operasjonsbord!
Ø: Har du vært i Etiopia?
H: Nei!
Ø: Nei, ... har du eti opium?
Meld deg inn i foreningen for et
fritt og selvstendig Antibiotika!
*
There's no business like drug business like no business I know,
Legg deg inn på Aker og la
blindtarmen gå, blindtarmen gå til:
Ø: Oslo Medisinaldepot,
H: Ruselokkveien 14,
Ø: Slottsparken
* Oslo 2
På dette albumet er det låtene
«Bleieskiftarbeider» og «Påsketur» som har gjrt størst suksess.Også på dette albumet dukket det opp et
uttrykk som lever i beste velgåendenesten
35år etter at Øystein Sunde sa «Mårn du»
OVERBULJONTERNINGPAKKMESTERASSISTENT(1986)
Er dette det norske albumet med
det ene ordet i tittelen som har flest bokstaver?
Jeg vet ikke hvorfor, men dette
er faktisk det eneste av Sundes utgivelser jeg ikke har kjøp da skiva var ny.
Jeg må kanskje skylde på at jeg kjøpte min første cd-spiller i 1986, og i en
periode kjøpte jeg dahelst jazz og
klassisk.Det var først i 2004, da jeg
for alvor tok opp igjen hobbyen min med å samle vinylplater at jeg kjøpte denne på
LP. Denne er nok den billigste av Sundes vinylplater på bruktmarkedet. Du kan være heldig å finne et pent eksemplar til
en femtilapp.Men fornuftig pris etter
min mening bør være det dobbelte, - minst.
Men uansett, - selv om jeg ikke
hadde plata i mitt hus, så er flere av sangene kjente.Vi
kjenner alle til «Kaptein Snutebil», «Da er rådyra gode» og vi vet alle hva
låta «Gåsemor» handler om.Ja, og så har
vi selvfølgelig hørt om «»Den aller største noen noensinne hadde sett»
KJEKT Å HA(1989)
På tampen av åttitallet så kom
albumet som toppet det meste.Det kunne
vise et svimlende salgstall på 120.000 solgte album. Og uttrykket «Kjekt å ha»
ble allemannseie.I dag er uttrykket i
bruk i alle landsdeler og i alle samfunnslag.
For min egen del så kjenner jeg
jo at jeg blir truffet av enkelte strofer i teksten.Jeg har samlet på plater i hele mitt voksne
liv. Det er sjelden lett å begrense en samling.Vi samlere har for lengst krysset grensen mellom lidenskap og
galskap.Men som jeg har nevnt
tidligere; - Det finnes ingen lidenskap uten galskap, og det finnes heller inge
galskap uten lidenskap.Så det så!
Jeg husker da min gamle mormor
nærmet seg sin 100-års dag.Hva gir man
til ei dame som har levd i 100år?Da en
av medlemmene i familien spurte henne, så hadde hun svaret kvart.Hun ville ha kassetten «Kjekt å ha».Det beviser at Sunde når fram til alle
aldersgrupper.
Sunde har selv forklart at det
er hans far som har inspirert han til å skrive teksten. Faren kastet sjelden
noe som helst.Han kunne jo få bruk for
det.Vi kjenner alle noen sånne, gjør vi
ikke?
I tillegg til tittelmelodien har
låta «Skal det være no’mer før vi
stenger» blitt allemannseie.Og når Sunde
synger låta «Campingvogna», - ja, da ser vi nøyaktig for oss hva som skjer.En fantastisk selvforklarende låt.
Dette albumet ble spilt inn i
Nashville, med god hjelp av Jonas Fjeld og et knippe proffesjonelle amerikanske
bluegrassmusikere.
1986 var et strålende år for
Øystein Sunde.I tillegg til eventyrlige
salgstall, så fikk han både Spelemannsprisen i åpen klasse og ble årets spelemann.
DU MÅ’KKE KOMME HER OG KOMME HER
(1994)
Etter suksessen med «Kjekt å ha»
så skulle det gå noen år før nest album kom i butikkene.Men Sunde lå ikke på latsia, - Nei, - langt
ifra.I tillegg til revyer,
plateutgivelser og konserter med Gitarkameratene, sålanserte han sitteget plateselskap «Spinner Records».
Etter at plateselskapet var
lansert, hadde Sunde behov for å få til et samarbeide med andre artister.Etter tips, så kom det i stand et samarbeide
med Hellbillies.Bandet fra Hallingdal
bidrar også på dette albumet.
Igjen får vi et album som
inneholder låter som skulle bli landeplager, pga uttrykk som finnes naturlig i
vårt språk den dag i dag.
«Regning med gaffel»,«En smule, ikke et helt brød»og«Frk.
Bibelstripp».
Jeg husker godt at det ble en
del diskusjoner rundt teksten til «Frk Bibelstripp».Teksten var et spark til damer i artist-yrket
som utga seg for være kristne, samtidig som de gikk veldig utfordrende kledd;
som om det var viktigere for dem at spesielt det mannlige publikum vil legge
mer merke til måten damene kledde seg på, enn det kristne budskap.Mange mente at denne teksten var direkte
adressert til Torhild Sivertsen.Sunde
selv var visstnok kritisk til å gi ut denne låta på plate. Kanskje det var etter at Karsten Isachsen
syntes den var morsom at han endelig bestemte seg for å gi plass til sangen på
dette albumet.Ja, Isachsen sa vel sågar
at han syntes det var noe av det beste Sunde har skrevet.
Totalsalg på dette albumet pr
2015 var 135.000.
Til tross for relativt høye
salgstall så oppnås det ganske høye priser på vinylutgaven, som kom i kun 1.000
eks.. I det siste har jeg sett at prisen har vært kr 1.000 – 1.500.Kanskje årsaken er at vi i 1994 stort sett kjøpte
cd, og at det var gammeldags å spille LP-plater.
NÅ ER BEGERET NÅDD (1999)
Når man ser alt hva Sunde jobba med
i åra rudt årtusenskiftet, så er det nesten utrolig at han rakk å gi ut et
album.Men innimellom visebøker, revyer,
turneer og jobben som direktør i eget plateselskap så klarer Sunde å få en og
annen tekst ned på papiret.
Personlig har jeg en av min
favoritter fra Sundes katalog nettopp på dette albumet, nemlig den fornøyelig
visa «Datterdattera».
For det var datterdattera til Seterseter
som fikk beri-beri nedi
Baden-Baden
av ei kakadue som var koko,
nå har 'a bare en gammal jojo
og en billigbil som går på
tvillinghjul
hu mista skjeen-skjeen midt i
Herenveen,
spilte gongong i CC Cowboys
og hadde to nummer for store
sko!
Så reiste datterdattera til Bali
å der traff 'a Boutros
Boutros-Ghali,
de dansa can-can og tygde
hubba-bubba
det ble haba-haba, det ble
juba-juba!
Helt til Boutros Boutros-Ghali
så ut som
et bilde av Salvador Dali,
de sykla 2 og 2 på hver sin
tandem men da
datt datterdattera ta!!
De stanga butt i butt med Putti
Plutti Pott
for Boutros Boutros var en ekte
hottentott,
og så sa datterdattera til
Seterseter
slike puppelupper løper gutter
etter...
Vi har purken etter oss, ropte
Boutros Boutros
Ja da går vi og setter oss,
Boutros,
eller så tar de og putter oss
rett inn på første fly hjem,
ropte dattera da,
men ikke pokker om de kom seg
hjem, de kom til bogota!
og hvis ikke Boutros Boutros
hadde fridd til datterdattera da
så hadde ikke datterdattera hatt
det verken bedre eller verre
enn hun hadde det idag
Nei...
Hvis ikke Boutros Boutros hadde
fridd til datterdattera da
så hadde ikke datterdattera hatt
det verken bedre eller verre
enn hun hadde det idag!
SÅNN!
Fra: https://www.letssingit.com/%C3%B8ystein-sunde-lyrics-datterdattera-z8855l6
LetsSingIt - The Internet Lyrics Database
Her skal du jaggu holde tunga
rett i munnen, eller tunga i rette munnen som Sunde (kanskje) ville sagt.
Ellers inneholder dette albumet
en sang et kjent problem. Ja, jeg tenker
på «Sokka mine».Som beinamputert trenger jeg bare en sokk, og
slipper derfor unna dette store hverdagsproblemet.Noen fordeler skal man ha.
Albumet ble spilt inn i Fagerborg Studio mellom
1997 og 1999, og i Masterlink Studios i Nashville, april 1998.Produsent var Sunde selv.
Om ikke jeg tar feil, så ble
ikke dette albumet utgitt på vinyl før i 2017.
Totalt salgstall var 55.000.
SÅNN ER’E BARE ( 2005)
Dette albumet ble innspilt for
Spinner Records AS i Fagerborg Studio i Oslo og
MasterLink Studio i Nashville,
1997 - 2005. Så man kan si at i forhold til tidligere innspillinger hvor
mangjorde innspillingen unna på dager
eller uker, så tok dette albumet litt lengre tid.
Men så er dette albumet litt
annerledes enn tidligere utgitte plater.Joda, vi får de vanlig Sunde-uttrykkene, som f.eks «Hest er best som
pålegg», «sånn er’e bare» og «slaff i leffa»
Vi får også den uforglemmelige
sangen om den «ubetydelige» fuglen «Boltitten».Og det er ingen tullefugl.Neida,
det er en lofugl.Et annet navn er
fjello.
Vi ser også en annen side av
Sunde på dette albumet gjennom teksten «Ute var det sol».Alle som har mistet noen kjenner seg igjen i
Sundes tekst.Dette at din egen
tilværelse er kaotisk, men verden utenfor ikke synes å ha merket noen ting.
Dette er en nydelig tekst om tapet av, og minner om en far.
I årene etter årtusenskiftet
fortsatte Sundes suksess med revyer og turne.Han samarbeidet med andre artister som f.eks. Halvdan Sivertsen, både i
og utenfor Gitarkameratene.
Han satte opp et show med samme
tittel som dette albumet.Showet ble en
kjempesuksess med hele 340 forestillinger over hele landet.
Jeg er langt på vei enig med
artisten om at vår tid med stadige kontroller fra absolutt alle hold, så er
Sundes «Aftenbønn» absolutt på sin plass.
MEGET I SLØYD (2008)
Denne plata ble, som vanlig,
innspilt i Fagerborg Studio, Oslo 2006 – 2008.
Man blir litt forvirret av at tittelen på
forrige album «Sånn er’e bare» også er tittelen på dette albumets første låt.
Sunde hadde lenge gått med en
drøm.Han startet sin karriere med
bandet «Christiania Fusel & Blaagress».Det hadde nå gått 40 år, men Sundes hjerte var lå bluegrass nært.Derfor trommet han sammen et rent
bluegrassband.Så vidt jeg vet så har de
spilt samen til dags dato.Jeg hadde
gleden å se og høre Sunde + Meget i Sløyd her i Brønnøysund i september 2017.
For en energi og spilleglede. Og
for et tempo.Jeg begriper ikke at
Øystein klarer å få tunga til å slå mens han gir oss alle disse rappkjeftede
tekstene vi etter hvert kjenner så godt.
Om du skulle få muligheten til å
oppleve Sunde og Meget i Sløyd på en scene nær deg, og løp og kjøp
billetter.Du vil ikke angre.
Musikere til dette
albumet var:
"Knerten" Kamfjord - bass
Terje Kinn - banjo, kor
Øystein Fosshagen - fele og litt mandolin
Stein Bull-Hansen - mandolin og gitar
Knut Hem - dobro og litt trommer
Øystein Sunde - ak. gitar og el. Gitar
Disse er både da og senere blitt
kalt for «Meget i sløyd», og har stort sett vart Sundes backingband siden.
Ekstrahjelp på sløydsalen på
denne innspillingen var:
Stian Carstensen - trekkspill
Bjørn Holm - kor og bass på "Han hadde båt"
BESTEFAR (2016)
Dette albumet skrev jeg et
blogginnlegg om da jeg kjøpte LP’en i november/
På denne skiva får vi både
bossanova, rock og bluegrass.
Forut for denne plata sies det
at Sunde prøvde ut en del tekster på publikum.Jeg har vært til stede på et par av de konsertene hvor dette har
forgått.Begge i Mosjøen. Der hadde han en avdeling han kalte «Ymse». Den ene konserten var med Sunde alene, mens han i den andre
hadde med seg Ingrid Bjørnov.Jeg husker
spesielt da jeg hørte teksten til låta «Dødsbo» for første gang.Jeg hadde da vært gjennom noe lignende på
privaten, og takket være Sunde kunne jeg se det komiske i hele situasjonen.
Når man ser Sunde som nå har
fyllt 70år, så slår deg meg at syttiåringene må da være yngre nå for tida.Da jeg var ung var jo førtiåringene
gamle, og syttiåringene eldgamle.Men det betyr bare at vi
sannsynligvis kan se og høre mye mer til og fra musikeren, showmannen og bestefaren Øystein
Sunde i årene som kommer.
SANGER SOM IKKE RAKK TOGET
(2018)
Alle samlebokser med respekt for
seg selv pleier å inneholde et bonusalbum fyllt opp med sanger som ikke
tidligere er utgitt.Selvfølgelig finnes
det en slik LP i denne boksen.
LP’’en inneholder låter som vi
som har opplevd Sunde «i levende live» på en scene har hørt en gang, … eler
fjorten.
Her får vi disse låtene:
Side 1:
«Badinerie»/«Super-SS-Rally-GT-Fastback-Hardtop-Sprint» (Johann
Sebastian Bach – n.t. Øystein Sunde/Øystein Sunde)
Opptak fra 70-års
jubileumsforestilling, Oslo Spectrum, 1.april 2017
«Johnny B Goode på sjukehjem»(Johnny B. Goode av Chuck Berry) Første versjon.Fikk ikke være med på «Bestefar» -toget.
«Hawaiisk krigssang»(«Hawaiian War
Chant» av Noble-Freed-Leleiohoku) Christiania Fusel &
Blaagress i opptak fra 1968.
«Flyver'n» (instrumental)(Øystein
Sunde) Instrumenta som ikke rakk «Sånn
er’e bare» utgivelsen
«Ferietips»(Øystein Sunde) Dette er B-siden av
«Valdresmarsj», lagt ved som ensidig singel i «Øystein Sundes Beste» 1978.
«Ambassanova»(Øystein Sunde) Spillt inn for 2.utgave av «Sundes
40 Beste», 1990.
«Tordivelen og flua»(Trad. arr.
Øystein Sunde og Meget i Sløyd) Innspilt i 2014.Rak ikke «Bestefar»-toget i 2016.
«Kjøreturen»(Thorbjørn
Egner-Christian Hartmann)
Sunget inn på bestefar Olaf
Sundes Tandberg 2 båndopptager, på Kongsvinger 1956.
«Super-SS-Rally-GT-Hardtop-Sprint-Coupé»(Øystein Sunde – svensk tekst: Åke Strömmer)
Svensk versjon 1973.
Side
2:
«Gammal Amazon»(Øystein Sunde)Nyinnspilling til 2.utgave av ”Sundes
40 Beste»
«Pengegaloppen»(Vidar Sandbeck)Velvilling lånt ut fra Vidar
Sandbeck-prosjektet «Gull i fra grønne skoger» fra 2003.
«FBI»Peter Gormley) B-side på «Snøfreser’n» og
bonusspor på «Sundes 40 Beste». Sjekk musikere på denne låta: Johnny
Sareussen, bass, Knut
Hem, trommer, Terje
Rypdal, elgitar, Svein
Finjarn, elgitar, Freddy Lindquist, elgitar, Øystein Sunde, elgitar
«Bobilen» foran» (Øystein Sunde) Skrevet til forestillingen «Øystein
Sunde og vel så det» i 2002.Rakk ikke
«Sånn er’e bare» i 2005.
«Julekalenderen» (Øystein Sunde) Digitalsingle, sluppet før jul
2014.Fikk ikke være med på «Bestfar»
Bonusspor:
«Johnny B Goode på sjukehjem» Aller siste sang fra Oslo
Spectrum 1.april 2017. Alle på scenen, kort lunte.Førstemann ferdig. Tre, firr, rølp, rølp,
rølp. Og takk for i kveld.
Ja, nå sier jeg også takk for i
kveld, og takk til Øystein Sunde for all latter og musikk, - hittil.