Albumet «Sleepy Golden Storm» er resultatet av fire års arbeid. Det som
startet med et ønske om å samarbeide med Leonard Cohen, endte opp som et
tolkningsalbum der tolv av Cohens sanger ble plukket fra hverandre, og satt
sammen igjen på en varsom og verdig måte.
Hver enkelt låt er preget av Rags & Feathers unike musikalske uttrykk
Hver enkelt låt er preget av Rags & Feathers unike musikalske uttrykk
Folkbandet Rags & Feathers tar navnet sitt fra Leonard Cohens vakre sang «Suzanne». Bandet startet opp i 2016 og holder til på Karmøy. Medlemmene har lang erfaring fra ulike band og prosjekter, og har flere utgivelser bak seg.
Om du, som jeg,
velger å lytte på musikk fra fysisk format, altså fra vinyl eller cd, så er
dette en plate som beriker og forskjønner enhver platesamling. Lp’en ligger i et nydelig utbrettscover. I tillegg til vinylplata, så får du en cd og boken
«The Journey» som forteller historien bak albumet.
Så løp og kjøp! ..... Neida, ... du kan faktisk sitte helt rolig, og bestille fra denne maiadressen:
ragsandfeathersband@gmail.com
ragsandfeathersband@gmail.com
Har du noen gang tenkt på hvor mye lyd du omgir deg med? Selv er jeg lydavhengig. Jeg sovner til lyden av en lydbok, og våkner
til lyden av samme lydbok. Så fort jeg
har stått opp så setter jeg på musikk. 24 timer i døgnet hører jeg på lyden av
radio, TV, lydbøker og musikk. I tillegg
kommer alle de andre lydene vi omgir oss med.
Lyden av musikk kan gi oss gode opplevelser, og verdifull avspenning. Men du verden så sliten man kan bli av lyd som oppfattes som støy.
Det er de lydene vi ikke kan slå av eller regulere som er plagsomme, og faktisk
kan gå på helsa løs.
Jeg elsker musikk, - alle typer musikk. Jeg velger og spiller musikk ut
fra humør og dagsform.
Når det så dukker opp en cd i postkassa med ny musikk så er det ekstra
spennende. Når jeg ikke velger musikken
selv, ja, - da blir det musikken som bestemmer. Jeg kan bli svært begeistret, en følelse som kan
vare mange timer. Men jeg kan også bli
litt tom. Det gjør nesten vondt når
musikk ikke gir meg noe som helst.
Derfor er det er alltid spennende å fylle stua med ny musikk.
Jeg skal være helt ærlig nå. Da
jeg åpnet brevet som lå i postkassa i dag så ble jeg først glad, - fordi jeg digger
ny musikk, nye artister og nye bekjentskaper. Men så fikk jeg se at dette var
ei skive med sanger av Leonard Cohen, --igjen.
Da tenkte jeg: «Kan dette
virkelig være nødvendig? Det finnes jo
allerede utallige innspillinger hvor artister har tolket Cohen på sin
måte. Og låten «Hallelujah» har særlig
fått gjennomgå. Orker jeg enda en ny
versjon av den låta».
Ok da. Jeg ga bandet og musikken
en sjanse. Og med forventningsbarometeret
langt under null så satte jeg meg god til rette i godstolen med hodetelefonene på plass.
Albumet åpner med “Famous Blue Raincoat” fra albumet “Songs Of Love And
Hate” fra 1971. Personlig betyr den
sangen noe spesielt for meg da jeg har sterke og gode minner fra Jennifer Warnes
album med samme navn fra 1986.
Selv Leonard Cohen med sin låtkatalog har låter som er mer populære enn
andre. Her i Norge så liker vi kanskje
sangen til Marianne «So Long Marianne» aller best. Etter min mening er det et smart trekk å ikke
ta den aller mest populære låten som åpningsspor. Vi som lytter skal få tid til å glede oss
litt.
«Hallelujah», - låten jeg har faktisk har grua meg litt til kommer som nr. 4. Og her skjer
der faktisk noe merkelig med denne «Rockekjerringa». Jeg mistenker nesten at jeg har vært borte et lite øyeblikk. Kanskje jeg har hatt et lite drypp. Jeg kommer i hvert fall til meg selv i det
jeg oppdager at tårene renner i strie strømmer. Dette er
så vakkert. Jeg har engstet meg uten grunn.
Av alle de versjonene jeg har hørt av den, etter hvert noe utslitte «Hallelujah»,
så var det deilig å høre at noen har tatt tak i den fantastiske låta og gitt
den nytt liv. Takk til «Rags & Feathers» for at dere har
restaurert en låt som var så utslitt og oppbrukt.
Tilbake til lyden av lyd. Du har
sikkert opplevd den følelsen du får når du sitter inne i stua di og strømmen
plutselig går. Det blir selvfølgelig mørkt. Men det blir også stille, - veldig
stille. Først da tenker vi på hvor mye
lyd vi omgir oss med: fra radio, TV, Pc’er,
gaming, kjøleskap og andre hvitevarer, varmepunper osv. Vi blir ofte overraska over hvor stille det
blir.
Du synes kanskje jeg fokuserer mye på lyd og støy i dette
innlegget. Hvor vil jeg med dette? Særlig i et blogginnlegg om en temmelig
lavmelt album. Jo, nettopp derfor. Det var nemlig den første følelsen jeg fikk
den aller første gangen jeg spilte albumet.
Jeg fikk den derre «nåharstrømmengått» følelsen. Rommet ble fylt av lyd
som var så varsom, vakker og kjærlighetsfull at jeg ble tatt med på en reise
langt, langt bort fra støy og stress. Jeg er overbevist om at denne musikken kan
virke smertelindrendne.
Jeg har ofte hørt og lest anmeldere som bruker uttrykket «Dette albumet
burde vært å få på blå resept». I dette
tilfelle er jeg enig.
Tvillingene Kjersti og Rønnaug er (selvfølgelig) så samsunget at det er
en fryd å høre på. Og nå så Oddbjørn kommer med sin raspende, rustne
stemme. Ja, da blir gåsehusfaktoren høy.
Opplevelsen blir ekstra høy fordi kontrasten mellom Leonard
Cohens særegne mørke temme og
tvillingenes lyse stemmeprakt kommer så tydelig fram. Men jeg føler
faktisk at jeg blir tatt med tilbake til syttitallet gjennom den stemningen og
det lydbildet de har klart å skape. I
enkelte partier kan jentenes stemmer minne om artister som Eva Cassidy og Joan
Baez.
Jeg håper inderlig at mange skaffer seg dette albumet. Om du er Cohen-fan så MÅ du ha denne i hylla
di. Men det er mange andre grunner
også. Det eller viktigste er at det er et
helstøpt album med god musikk gitt til oss av dyktige musikere. Jeg håper inderlig å få sett og hørt dette
bandet opptre live.
HUSK:
Albumet blir kun å få kjøpt i fysisk format, og må bestilles direkte fra bandet på denne mailadressen: ragsandfeathersband@gmail.com
HUSK:
Albumet blir kun å få kjøpt i fysisk format, og må bestilles direkte fra bandet på denne mailadressen: ragsandfeathersband@gmail.com
Nå har det gått noen timer siden jeg var ferdig med
blogginnlegget. Jeg har som rutine at
jeg aldri leser anmeldelser før jeg skriver om hvordan jeg selv opplever
musikken på det albumet jeg skal skrive om. Jeg er jo ingen profesjonell anmelder,
så jeg er redd for at jeg vil la meg påvirke av andres mening. Men da jeg nå skulle poste dette innlegget så
kom over et uttrykk som skulle beskrive musikken til Rags & Feathers, - knappenålsmusikk. Bandmedlemmene kan fortelle om konserter hvor
publikum har vært så stille at man kunne ha hørt den berømte knappenålen
falle. Ja, ja, tenkte jeg. Da var ikke mitt fokus på lyd aldeles ute på
viddene.
Rags & feathers er:
Kjersti Tingelstad (Vokal og fiolin) - Rønnaug Tingelstad (Vokal og fiolin) -
Oddbjørn Austevik (Vokal, gitar og banjo)
Gjestemusikere: Ingeborg Rudland Næss (Cello) - Ellen Brekken (Kontrabass)
Gjestemusikere: Ingeborg Rudland Næss (Cello) - Ellen Brekken (Kontrabass)