Musikkblogg. Bokblogg. Filmblogg. Altså: - en blogg om musikk, bøker , film, TV-serier og mine minner fra en ikke alt for fjern fortid.
Du finner også en del brukt vinyl til salgs under etiketten "SALG brukt VINYL".
“Leieboer” var mitt første møte
med Ole Paus. «Hva i all verden var nå dette»? Her var det en
artist som virket mangle det aller viktigste: -- Nemlig sangstemmen. Han rett og slett surt. Men likevel rørte han noe i
meg. Han formidlet poesi i samme gate som en annen artist som også
manglet den kraftige sangstemmen, nemlig selveste Bob Dylan. Og da
jeg hørte låta "Ingenting å være redd for " , var jeg helfrelst.
Ole Paus ble vår helt. Gutta skrev
besifring på sine ark med sangtekster, og Paus' låter ble
nachspielsmusikk nr 1. Det var jo ikke så nøye. Vi forventet ikke
lenger en klokkeklar Sølvguttrøst, eller en melodiøs stemme a'la
Cliff eller Elvis. Det skulle lyde rått og raspende.
Det er litt rart å tenke på at Ole
Paus ble oppdaget av Alf Cranner. Cranner har vel Norges mest
fløyelsmyke stemme. Så det lyder utrolig at Oles sandpapirstemme
skulle vekke Alfs interesse.
Men unge Hr Paus var så mye mer enn en
litt rocka visesanger. Han var poet, satiriker, humorist,
revyforfatter ... og etter hvert TV-programleder.
Ole Paus var bohemen, men han kom ikke
unna sin konservative bakgrunn. Dette kunne vært problematisk for
alle andre enn Ole Paus. Han kunne stå med et bein i hver leir,
og komme unna med det.
På denne skiva fikk Ole god hjelp av
dyktige og populære musikere fra bandet Pussycats.
Nå 40 år ette, så hører vi at
stemmen til Ole har endret seg: Nå er han mye, - mye hesere.
Akkurat nå sitter jeg og lytter til «Du kaller det vakker musikk».
På denne låta er ikke stemmen til Ole hes i det hele tatt, men han
sprekker på de lyse tonene da som nå. Men det er jo derfor vi
digger denne mannen.
Dette var den første fabrikknye skiva
jeg kjøpte etter at jeg gjenopptok vinylinteressen i 2004.
Selvfølgelig har jeg hørt M2M i div TV show, men jeg har aldri lånt
øre til ei hel skive med duoen. Min kunnskap var basert på hva jeg
hadde lest i tabloidpressen.
Jeg hadde null forventninger til dama
og musikken. Men så dukket frk Larsen opp i et talkshow, og jeg ble
nysgjerrig. Hun framsto som ei barnslig og lenken jente. Men musikken hun
presenterte i showet var moden nok i massevis for meg.
Dette er
førsteklasses popmusikk, - og det er i blant deilig å høre på.
Spiller denne med jevne mellomrom, Og musikken løfter humøret mitt
hver eneste gang.
Uforutsigbar, sier plateanmelderne.
Ja, kanskje det. Jeg vet ikke helt hva jeg forventet meg. Har ikke
noen særlig forhold til stedet Ski utover at jeg har vært på besøk
hos noen som bor der. Fordomsfull som jeg i dette øyeblikk
innrømmer at jeg er, så hadde jeg kanskje forventet nor litt mer
«Rudbergsk».
Hva får jeg? Tja, … ved første
gjennomhøring noe rart og veldig uvant. Men så ble nysgjerrigheten
vekket da en anmelder antydet at låta «Jeg ser bare deg» er den
vakreste kjærlighetssangen som er skrevet på norsk. Må innrømme
at jeg ikke hadde lagt spesielt merke til låta, men ved andre gangs
spilling la jeg merke til både den og resten av skiva.
Dette minner meg faktisk litt om Eggum
i form og uttrykk. Slett ikke dårlig. Men må bør spille plata
noen ganger for å få med seg tekstene og for å slippe musikken
til. I mine ører var dette veldig ensformige saker hele første
runde. Men det blir bare bedre og bedre.
Litt morsomt at selveste Thom Hell og
Jonas Alaska her opptrer som «kordamer»
Kino var den ultimate underholdning.
Eller for å si det på en annen måte. Det var den eneste
underholdningen vi hadde. I dag er det nok vanskelig. å se for seg
at bortimot hundre unger skulle sitte musestille et par timer både
på 17. mai og juletrefest hvor film var det vi så fram til.
Selv var jeg så heldig å få kinoen
inn med morsmelka ettersom både mamma og pappa jobba på kinoen.
Mamma solgte billetter, og pappa hadde tittelen kinomaskinist. Dette
var en jobb de begge hadde i ca 20 år, fra tidlig på sekstitallet
til midten av åttitallet. Om jeg husker riktig ble det slutt
01.01.1986. I starten var det faktisk to kinomakinister. Men Brønnøy Kommune fant ut at her var det penger å spare, så derfor ble pappa alene om denne jobben.
I tillegg til billettør og kinomaskinist, fantes det
også en kontrollør. Så her var det altså ikke snakk om. å lure
seg inn på voksenfilm før man var 16 år. Jeg husker godt min
16-årsdag falt på en mandag. På søndag var det voksenfilm, og
jeg hadde selvfølgelig veldig lyst til å se denne. Men NEI. Her
skulle det virkelig statueres et eksempel. Jeg prøvde meg på at
andre fikk komme inn om en av foreldrene gikk sammen med dem. Men
NEI og atter NEI.
Men jeg tror nok mine foreldre møtte
verdenshistoriens sureste 15-åring da de kom hjem etter endt
forestilling . Snaut en halvtime før odelsjenta fylte 16.
I pausene ble det spilt plater. Det var min fars private samling som ble benyttet. Han hadde noe sånt som 4 singler oppå kinoloftet. De mest populåre var Sven Ingvar og Bob Luman (Denne finner du lenger ned på siden)
En film besto som regel av fem spoler.
En spole, eller akt som vi kalte det, varte i 25 minutter. I pausen
bar det ut i garderoben for å røyke. I de dager var det slik at de
aller fleste røyka, og det var selvfølgelig lov til å røyke inne.
De tøffeste gutta røykte South State, men jentene gjerne røyka
Long Fellow, Savoy eller Cooly. «Gutta fra saga» hadde rulletobakk
i ene baklomma. I den andre var lommeboka. Jeg mener å huske at det
var røykeforbud inne i selve kinosalen (storsalen), men det ble nok
tatt en blås på de bakerste rekkene en gang i blant. Særlig på
de forestillingene hvor det var få i salen.
Antall kinogjengere kunne være
variabelt. Men de faste gjengene møtte alltid. Stømgjengen fylte
en rad. Gjengen fra Tosen fylte også en rad. Det samme gjorde
ungdommene fra Øverbygda.
Men av og til sviktet publikum. En
regel sa at det måtte være 5 betalende publikummere for å kjøre
filmen. Og det hendte faktisk mer enn en gang at både kontrollør
og billettør betalte billett for å få forestillingen unnagjort.
Gimle var et stort og kaldt hus.
Oljefyring kom først utpå syttitallet. Mange husker sikkert den
svære vedovnen som sto i storsalen. Det gjaldt å finne en plass
sånn passe lagt fra denne ovnen, for satt man for nærme så kunne
skinka bli svidd, men om man derimot satt litt langt unna så kunne
man få frostskader.
«Kinoloftet» var kinomaskinistens
hule. Jeg tror ikke dagens HMS regler hadde godkjent dette
arbeidsrommet. Selve filmene var ganske brannfarlige. Brannsikring
var lik null. Litt bedre ble det da rommet ble kledd med gipsplater.
Disse var ubehandlet, og støvplagen var følgelig stor.
Selve filmfremviseren var svær. Her
måtte man møte i god tid for å brenne kullstifter. Dette måtte
til for å få nok lys til å vise filmen.
Dette er nok samme typen maskin som den som fantes på kinoloftet på Gimle. Den veide nok et par hundre kilo, og varmeutvikligen kunne være uutholdelig. Legg merke til de to spakene i bakkant på kassa. Med disse ble avstanden mellom kullstiftene regulert.
Det ble svært varmt oppe
på dette lille kinoloftet. For å hjelpe på dette fjernet pappa
glassruta i det lille vinduet hvor han viste filmen. Det hendte ofte
at han stakk hodet ut gjennom dette bittelille vinduet, enten for å
dempe uro i salen, - eller kanskje som oftest – for å få god
oversikt over om hans døtre oppførte seg skikkelig etter at mørket
hadde senket seg over kinosalen.
Støvplagen gjorde at maskinisten hadde
stadige nyseanfall oppe på kinorommet. Disse nyseanfallene kunne
gjøre utslag på Richters skala, og kunne gjøre den bedrøveligste
film om til komedie.
Illustrt bilde, Hentet fra nettet.
I starten hadde filmen et smalere
format. Bildet var firkantet, og lerretet likeså.
På siste halvdel av sekstitallet kom
det filmer i cinemascope. Dette var et bredere bilde. Vi kan sammenligne dette med overgangen som skjedde på Tv-fronten for noen år siden da vi gikk fra 4:3 til 16:9.
Men Gimle
hadde verken bredt lerret eller nødvendig utstyr til å vise dette
nye formatet. Så dette førte til at filmene ble vist i gammalt
format. Bildene ble trykket sammen. Resultatet ble at cowboyene ble
svært lange i fjeset. Ja, både de på lerretet og i salen. Det er
helt utrolig at folk godtok å betale for å se på disse filmene.
Men etterhvert kom det nytt lerret, og
en ny linse som kunne vise korrekt format.
Men dette lerretet fikk skikkelig
juling. Til tross for at det ble heist opp, og hadde sceneteppet
foran, så smalt det en eller annen fotball oppi lerretet. Så foran
hver forestilling måtte det gås over med bred brun tape for å
lappe de revner som hadde kommet i løpet av gymtimene.
Når jeg sa at jeg ikke slapp inn på
16 års film før jeg var gammel nok, så var dette helt sant. Men
jeg hadde fått glimt av en og annen voksenfilm før det var helt
lovlig. Pappa måtte jo alltid prøvekjøre filmer. Et kinolerret
består jo av hvit vinyl med mange små hvite hull. Dette gjør at
filmen også vistes på panelveggen bakerst på scenen. Så jeg
lurte meg av og til oppå scenen og satt og kikka. Jeg har altså
opplevd «Cinemo Paradiso» i virkeligheten.
Samtidig med det nye formatet ble det
også mere jobb for maskinisten. Tidligere ble det kjørt fem spoler
a ca 25 min på en film med normal lengde. Nå kom nytt utstyr.
Kinoen fikk to nye spoler a ca 50 min. Problemet var bare at filmene
fremdeles kom i spoler på 25 minutter. Så derfor ble det dobbelt
så mye spoling, -og skjøting i tillegg.
Og Gimle hadde ingen elektrisk
spolemaskin. Alt ble håndspolet. På en gammel spolemaskin med
sveiv. Om ikke jeg husker feil så var en vanlig spillefilm ca 2,5
km. Så det er ikke få km film faren min har sveivd gjennom.
Filmpakkene veide fra ca 20 kg og
oppover. Disse skulle hentes på Ekspedisjonen på kaia i
Hommelstø, og leveres samme sted dagen etter forestilling. Og
fremkomstmiddelet – Jo det var sykkel og spark, avhengig av årstid
og føreforhold.
Hvilke
filmer var populære hos velfjordingene? Western- og Elvis-filmer
slo alltid godt an. Sekstitallets norske komedier likeså. Husker
godt Operasjon Løvsprett og Operasjon Sjøsprøyt.
Etter
hvert dukket et noe merkelig dansk fenomen opp. Nemlig de såkalte
«Sengekant-filmene». Dette var tilnærmet «pornokomedie».
Filmene falt i smak hos Velfjordingene. En annen danske med mange
venner var Dirk Passer.
Den
filmen som satte tidenes rekord på Gimle var selvfølgelig Flåklypa.
Den hadde premiere i 1975. Det gikk vel noen måneder før den kom
til Gimle. Men jeg husker at vi brukte alle stolene som var
tilgjengelig, Det ble kjørt flere forestillinger.
Da
jeg rydda i pappas papirer kom jeg over noen kinolister fra
åttitallet: Her er spilledato for en del kjente filmer.
20.11.83
Kun for dine øyne
04.12.83
Reisen til Julestjernen
04.12.83
Bulldozeren bruker Stålneven
11.12.83
Snurre Sprett Show
01.04.84
Fame
15.01.84
Måneraketten
29.01.84
Robin Hood
05.02.84
Vil du se min smukke navle
12.02.84
Hjelp vi flyr igjen
18.03.84
Brubaker, alene mot alle.
26.04.84
48 timer.
16.12.84
Men Olsenbanden var ikke død
01.12.85
Orions Belte
Jeg
fant også en oversikt over antall betalende i en periode i 1976.
05.09.76. 7
barn. 19 voksne
10.10.76.
20 voksne
24.10.76
18 barn 22 voksne
05.12.76
17 barn. 16 voksne
12.12.76 4 barn. 16 voksne
Men
lyden i kinosalen på Gimle var et stort problemø. Særlig på de
norske filmene. Det var nesten ikke mulig å høre hva som ble sagt.
Desverre
gikk det også ut over musikken som ble spilt før filmen, under
lysbildereklamen for lokale firmaer og i alle pauser. Det var bare
en håndfull plater på kinoloftet.
Det
var særlig disse platene som snurra rundt.
The
Blue Diamonds: Ramona / All of me,
Sven
Ingvars: Fröken Fräken / Min Gitarr.
Bob
Luman: Let's think about living / You've got everything,
Lolita:
Seeman / La Luna.
Jan & Kjeld: Buona Sera / He's got the whole world
Noen av låtene er spredt rundt i dette blogginnlegget.
Kunngjøring
av filmene skjedde via annonser i Brønnøysunds
Avis og ved at pappa satte opp kinoplakat
og ca 6-7 bilder fra fimen på Herredshusveggen i Hommelstø
Men i en periode så forsvant det en og annen plakat, og bilde
likeså. Ungdommen fikk skylda. Det var selvfølgelig de som hadde
tatt med seg plakater og bilder for å dekorere pikerommet eller
gutterommet. Det ble også rettet en mistanke mot
«Herredshuskjelleren» som var datidens samlingssted. Men all
mistanke var uberettiget. Det var faktisk bygdas prest som ikke
ville at hans sognebarn skulle «ledes uti fristelse». Diskusjonen
varte og rakk over flere uker. Problemet ble ikke løst før kinoen
fikk sin egen låsbare kasse med glass hvor kinoens materiell kunne
henge i fred.
Kinostolene.
- Ja, de var et tungt kapittel. I starten var det noen tunge
rødmalte beist av treverk. Tre og tre stoler var montert sammen.
Hver stol hadde klappsete. De var håpløse å bære uten å klemme
fingrene. Når kinoen var over skulle salen klargjøres til gymsal.
Stolene måtte da bæres oppå scenen. Etter hvert fikk vi
rørstoler som kunne stables før bæring. Det var litt bedre. Men
du verden så tunge også de var.
Utover
syttitallet sank publikumstallet. Fjernsynet hadde nok litt av
skylda. Men nå skal det sies at Nrk serverte ikke så sltfor gode
ungdomsprogrammer. Og de viste kun film på mandag.
Selve
fienden kom på åttitallet, - videoen. VHS-kassettene !!!! Nå kunne folk leie sin egen
film hjem i stua. Da ble det slutt med kinoen på Gimle.
Men
heldigvis har denne kinoen gitt oss mange gode minner. Om noen av dere har minner dere vil del, send meg en melding på Facebook, så legger jeg dem til i dette bloggavsnittet.
Hvorfor kjennes det bittelitt småflaut
ut når jeg innrømmer at jeg ser på (og liker) Idol. Og det er ikke
bare alderen som gjør at jeg ikke tilhører målgruppa. Det er vel
så mye det at jeg vil karakterisere meg selv som ei rockekjerring.
Og rockefolket følger ikke med på Idol, - eller gjør vi det ??
Men i kveld har vel noen og enhver fått
sitt rockehjerte i sentrifugen. Jeg hadde gitt opp årets Idolsirkus
etter en overdose køntri fram til finaleprogram nr 3. Heldigvis
hadde jeg tatt opp fredagens Idol, og etter å ha spolt meg gjennom
kloningen av Bjøro Håland, og et knippe syngedamer som leverte en
og annen sur tone, så kommer rockeren – Erik. Har vi vært vitne
til en Idolrevolusjon? Tror uansett dette er et Idoløyeblikk vi
kommer til å huske lang tid framover. Uansett hvem som blir årets
vinner.
Jeg mener jo, uten at jeg på noen måte
er loalpatriotisk, at årets beste Idoldeltaker allerede røk ut for
flere uker siden.
Idol har i år feiret sitt 10 års
jubileum i Norge. Og om vi går gjennom alle finalistene så finner
vi en håndfull artister som fremdeles «holder koken».
Jeg tror det er få som kan
Idolvinnerne på rams. Så derfor kommer en liten repetisjon
Sesong 1. 2003. Kurt Nilssen
Sesong 2. 2004. Kjartan Salvesen
Sesong 3. 2005. Jorun Stiansen
Sesong 4.2006. Aleksander Denstad
With.
Sesong 5. 2007. Glenn Lyse
Sesong 6. 2011. Jenny Langlo.
Tja, av disse er det vel bare Kurt som
kvalifiserer til artistgruppe A. Glenn har vi ikke sett side finalen.
Kjartan har jeg sett en gang, som oppsanger på en fotballkamp.
Aleksander har vært en tur eller to i Japan, mens Jorun og Jenny har
slitt med helsa. (Om vi skal tro sladderpressen)
Men av andre finalister finner vi navn
som har gjort seg bemerket. Tone er selvfølgelig vinneren av
taperne. Ingen over, ingen ved siden. Men jeg vil også nevne Maria
Haukås Mittet. Hun hadde selvfølgelig vunnet sesong 2 om ikke en
stylist hadde gått amok i Marias hår. Maria hører absolutt hjemme
i A-laget. Vi kommer heller ikke utenom Aleksander Rybak. Jo, han
har vært med i Idol, selv om han ikke kom til finalerundene. Han
havnet blant top 50, om ikke jeg husker feil.
Så går vi over til B-laget. Der
finner vi Gaute Ormåsen, Alejandro Fuentes, Eva Weel Skram, Bjørn
Johan Muri og Margareth Berger etter at hun kom frem fra glemselen i
forbindelse med årets MGP.
Litt lenger ut i alfabetet finner vi
Espen Grjotheim, Sandra Lyng Haugen og Linnea Dale. Espen begynner å
bli en voksen mann. Hans karriere virker trygg og stø, og på
stedet hvil. Sandra har vi ikke hørt så mye om, i hvert fall ikke
når det gjelder musikk. Langt bak i hjernen hører jeg en rappelåt,
men det er alt. Det blir litt merkelig når jeg husker hennes
pizzalaging i 4 stjerners middag bedre enn hennes innsats på den
musikalske arena. Men Linnea er utvilsomt på vei oppover. Først
gjorde hun suksess med gruppa Donkeyboy. I fjor kom hun med albumet
«Lemoyne Street». Et album som virkelig lover godt for fremtiden.
I kjølvannet av Idol har vi
fåttprogram som X-faktor, Norske talenter og The Voice. Også her
har vi fått vinnere i fleng: Chand Torsvik, Hans Bollandsås,
Av andre artister som kommer fra
X-faktor fabrikken finner vi Marthe Valle, Atle Pettersen, og den
aller beste: Gabrielle «Ring Meg» Leithaug. Fra Norske Talenter har
vi vinnerne Stine Hole Ulla, Erlend Bratland og Kristian Rønning. Vi
husker også Nora Foss Al-Jabri.
Fra The Voice husker vi selvsagt
vinneren Martin Halla. Han er kanskje, den ved siden av Kurt Nilsen,
som har gitt oss den mest unike stemmen.
Så var det noen ord om dommerne.
Etter min mening er årets dommerpanel det aller beste, til tross for
at de har gjort Idol 2013 til en "køntrikonkurranse". Men heldigvis
finnes det en rocker blant deltakerne, --- enda.
Av tidligere dommere har jeg følgende
favoritter: Jan Fredrik Karlsen , Toe Lise Skagefoss, Marion Ravn og
Ole Evenrud, og selvfølgelig , selve gromgutten – Asbjørn
Slettemark. Asbjørn har faktisk blitt min veiviser på flere
områder; - musikk, film, TV-serier og bøker. Etter at han begynte
som kritiker av folks tidtrøyte i Tv2, har jeg av og til fulgt hans
råd. Og, uten unntak, så har hans anbefalinger falt i smak.
Som den uhelbredelige platesamler jeg
er, finnes alle Idolcd'ene i hylla mi.
Hva har så Idol betydd for norsk
musikkliv i disse 10 årene? Jeg er litt usikker. Vi lever i en tid
med et sviktende platesalg. Det er artister med unik sceneopptreden
og god musikk som overlever. Men en ting er sikkert: Takket være
Idol så har de unge fått en unik mulighet til å få vist seg fram
for både publikum og bransjefolk. Jeg synes å merke at nivået på
Idoldeltakerne har blitt adskillig bedre de siste årene. Dette
gleder et musikkhjerte, og gjør at jeg , etter å ha fått tenkt meg
om, ikke lenger er så flau over å like Idol. Og i år heier jeg på
rockegutten Erik, - etter at Ken Andre røk ut.
Haugesund 1988.
Bandet « The Colors turned red» har våknet til strålende kritikker etter at de har gitt ut sitt første album.
"Den beste norske på engelsk"
"De spiser a-ha til frokost"
«The Colors har verden for sine føtter».
Ja, dette var noen av musikkjournalistenes begeistrede utsagn. Men albumet solgte kun ca 4.500. Noe som var milevis unna bandets forventninger.. Piffen ble borte, og etter 6 mnd, var bandet historie.
Jeg hadde aldri hørt om dette bandet. Men som den uhelbredelige samleren jeg er, så kjøpte jeg plata deres for en tjuekroning på QXL for et par uker siden. Jeg fikk plata i posten en tirsdag. Den ble satt i hylle sammen med noen tusen andre LP'er. Skiva så ikke så veldig spennende ut, så jeg tenkte jeg fikk spille den en annen dag. Nå skal det innrømmes at åttitallsmusikk er langt fra det beste jeg vet.
Men tilfeldighetene gjorde at akkurat denne tirsdagen var dette bandet gjester i mitt favoritt radioprogram Herreavdelingen. De kunne fortelle at i forbindelse med 25års jubileet for utgivelsen av sitt album, så hadde de nå sluppet en remastret utgave på rød vinyl.
Bestilling ble sendt Platekompaniet umiddelbart.
I dag dumpet den nye skiva ned i postkassa. Vinylen er rød, coveret er oppgradert til et flott utbrettscover, og det beste av alt – det ligger ved en CD. Det liker jeg. Da kan jeg spare LP'en litt.
Akkurat nå snurrer 2013 utgaven på platespilleren. Jeg har sagt det før: Jeg er ingen lydfreak. Så jeg kan ikke si så mye om hvor mye remastringen har gjort med originalen. Men det låter bra – i mine ører.
Dette er lettbeint popmusikk, nærmere sekstitallet enn åttitallet (heldigvis). Musikken er gitarbasert. Jeg hører litt Henning Kvitnes, en smule Bruce Springsteen, noe Byrds, mere Shadows, og mye Beatles. Alt dette has oppi ei gryte og røres godt om. Til slutt krydrer vi med det norske bandet Firebeats og pynter med David Bowie.
Resultatet er The Colors turned red. Et band som burde hatt en mye større plass i norsk pophistorie. Men kanskje denne nyutgivelsen kan gi dem plassen de fortjener.