2001. Source –
SOURLP019
|
På wikipedia kan vi lese følgende: Kings of Convenience er en «folk-pop»-duo
bestående av Erlend Øye og Eirik Glambek Bøe fra Bergen.
Øye og Bøe ble begge født i 1975, og har kjent hverandre
siden de deltok i en geografikonkurranse da de var bare 10 år gamle. Da de var
16 år spilte de sammen i bandet Skog sammen med to andre venner, og utga en EP,
Tom Tids Tale, før gruppen ble oppløst. Senere dannet de to duoen Kings of
Convenience.
De gav ut debutalbumet Quiet Is The New Loud i 2001. Albumet
ble produsert av Coldplay-produsenten Ken Nelson. Albumet ble svært populært,
og mottok gode kritikker.
Duoen ble av flere kalt Norges Simon & Garfunkel. Ikke så rart.
Stemmene ligner faktisk på enkelte låter.
Jeg husker godt at jeg leste en presentasjon av duoen, hvor
det ble lagt stor vekt på at gutta slett ikke så ut som noen rockestjerner.
Særlig var det Erlend Øye det ble fokusert på.
Kommentarene gikk på at han så ut som en datanerd. Javel! Hva så!!!
Nok en gang vil jeg gi dere en liten historie hentet fra Bård
Oses «100 beste rockeplater fra Bergen».
Midt på 90-tallet hadde EMI en svensk sjef i Norge. Han var slett ikke begeistret for opptaket
som Erlend Øye spilte for ham. «Vi
signerer ikke visepop!» så han hånlig og sendte Erlend på dør.
De unge og håpefulle guttene ble, forståelig nok, temmelig
nedslått av svenskens brutale melding.
De mente at de fortjente en noe mer positiv tilbakemelding.
Men gutta skulle få napp hos et lite plateselskap, "Source
Record". Og dermed ble de lansert over
hele verden, og gutta ble mektig populære.
Og hvordan gikk det med svensken? Jo, han fikk sparken.
Suksessen var et faktum, og gutta var vel ikke helt forberedt
på det sirkuset de plutselig omgav seg med.
De var ikke lenger bare Erlend og Eirik og deres gitarer. Det var en skokk med mennesker som hadde noe
å si og var avhengige av dem på et vis.
Det gikk som det måtte gå.
Eirik ble syk. Han møtte veggen,
og måtte ta en pause. Erlend flyttet til
Berlin hvor han ga ut musikk med sine soloprosjekter. Neste album fra duoen kom i 2004.
Det sies at navnet «Kings Of Convenience» kom av at gutta
syntes det var en svært befriende følelse å slippe å slepe på mere enn to gitarer på spillejobber og turneer.
Etter at Norge hadde sagt nei til duoen, via en svenske, og
engelskmennene hadde skrevet kontrakt, - ble duoen lansert over hele
Europa. Ryktene sier at duoen har banet
vei for norsk musikk og norske artister i utlandet.
Duoen fortsatte ¨utvikle seg, fra akustisk til elektronisk.
Selv om jeg hører mye på rå og høylydt rockemusikk, så liker
jeg også disse to lavmelte gutta fra Bergen.
Det er liksom noe trygt ved musikken deres. Når jeg sette på denne plata, så er det
nesten som at bre over seg ei god, varm og myk dyne. - Om du skjønner hva jeg mener.
Dette er albumet du skal spille om du behøver litt ro og
fred. Og om ikke blodtrykk og puls går
ned i løpet av de ca 45 minuttene musikken varer, så får du spille den en gang
til.
Du kan høre albumet på Spotify
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar