1982. Sonet. SLP 1474 |
Om folk kommer innom hjemme hos meg, kan de ikke unngå å
legge merke til at det finnes en del vinylplater i leiligheten min. Her om dagen fikk jeg levert noen varer på
døra, og sjåføren av varebilen viste seg å være en meget musikkinteressert
kar.
Vi kom naturligvis i prat, og
det skulle vise seg at denne karen var, som jeg, aller mest interessert i norsk
musikk. Men han likte norsk
åttitallsmusikk aller best. Han var
selvfølgelig noen år yngre enn meg. Ja,
så pass mange år yngre enn at han påsto selv at han hadde en gammeldags
musikksmak.
Jeg holdt på å si at norsk åttitalls nyveivmusikk var litt
for moderne for meg, men holdt klokelig kjeft.
Det viste seg at mitt nye bekjentskap likte det norske
bandet The Cut svært godt. Han var så pass entusiastisk i sin beskrivelse av
dette bandet at da jeg måtte plukke fram ei plate med The Cut da sjåføren dro
avgårde med jekketralla si.
Så nå sitter jeg her.
Takket være en varebilsjåfør så snurrer The Cuts andre (og siste) LP på
platespilleren. Jeg vet ikke så altfor
mye om dette bandet bortsett fra at forfatteren Torgrim Eggen var bassist. Og
etter hva jeg kan høre og bedømme, så gjorde han det bra også som musiker.
Men etter å ha googla litt så kjenner jeg nå bandet litt
bedre.
The Cut var et såkalt New Wave-band fra Oslo
som holdt det gående mellom 1980 og 1984.
I motsetning til de fleste norske nyveiv-bandene var The Cut først og fremst
inspirert av kontinental elektronisk musikk. De var også et av forholdsvis få
norske nyveiv-band som, med unntak av den tyskspråklige hiten «In dieser Stadt»
og den siste utgivelsen, sang på engelsk.
I 1982 skrev The Cut kontrakt med Sonet for å gi ut LP-en Silent Movies. Plata fikk imidlertid dårlikge
kritikker. LP-en gjorde det også dårlig salgsmessig. Samtidig begynte bandet å
bli preget av interne motsetninger, og etter flere utskiftninger ga The Cut ut
sin siste EP Business Class Dance S.P.Y. tidlig i 1984.
Etter
The Cut har flere av medlemmene gjort seg bemerket innenfor den norske
musikkverdenen i band som Plann, The Hitchcocks, Femi Gange, Matchstick Sun, Merchants of Venus, Popcorn Explosion og Sister Rain. Morten
Jørgensen og Spekkhoggerne ,The Jazz Police, Karlsø,
The Cuban Connection, Frank Znort Quartet m.fl.
Så selv
om jeg ikke hørte mye på denne gruppa på åttitallet, så har jeg hørt flere av
musikerne i andre band i ettertid.
Takket
være et tilfeldig møte med en kar som i utgangspunktet hadde en helt annen
musikksmak enn meg, så har jeg nå hørt på en LP-plate som sannsynligvis aldri
har vært spilt i mitt hus. Og det morsomme er at jeg likte musikken mye bedre
enn det jeg forventet. Dette var en god
opplevelse og et hyggelig møte.
Nok en
gang har jeg fått bevist at musikk kan forene mennesker uavhengig av alder
eller ståsted i livet.
Så lærte
jeg litt i dag og, - om et norsk band fra åttitallet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar