2017. Different Recordings – DIFU300LP. Lim.edi. White
|
For en god stund siden ble
jeg nødt til å redusere min litt for store platesamling. Hva gjør man da? Jo, jeg fant ut at jeg måtte konsentrere meg
om kun en sjanger. Og da ble det norske
artister. Hovedårsaken til dette valget
var nok at jeg ikke hadde hjerte til å kvitte meg med de norske
syttitallsplatene som hadde fulgt meg siden de ble utgitt.
Men selv om man starter med
en slanking av platesamlingen så er det ikke dermed sagt at man slutter å kjøpe
plater. Fordelen er at musikkelskere i
dag kan utforske ny musikk på Soundcloud, Spotify og Tidal. Jeg følger med på nye norske utgivelser, og
det er ikke til å unngå at det blir bestilt en vinylplate eller fem i ny og ne.
Mange vinylelskere er ikke så alt for begeistret for strømmetjenestene. Jeg har brukt tjenestene flittig siden de ble presentert for meg. Disse tjenestene er kanskje spesielt nyttige for oss som bor langt unna ei platesjappe. Og det er faktisk hverdagen for temmelig mange i Norge i dag. Takket være muligheten til å
strømme musikk havnet LP’en med Anna of The North i postkassa mi.
Det har gått et par/tre år
siden jeg oppdaget låta “Sway” med denne artisten. Den ble øyeblikkelig lagt til en av mine
spillelister. Så den har jeg hørt ganske
mange ganger i påvente av albumet.
I dag kom albumet «Lovers» i
posten. Den vakre vinylplata ligger i et
nydelig cover. Det er lyst, rent og pent med nydelige fotografier både på for-
og bakside. Men for kr 299,- skulle jeg gjerne sett at coveret hadde vært av
noe høyere kvalitet. Jeg vil ha tykkere
papp og gjerne et utbrettscover. Og
tekster er et must.
Vakker hvit vinyl |
For oss samlere er
cover, og selve vinylen nesten like viktig som musikken. Det er jo derfor vi fremdeles
kjøper plater. Jeg vil bryte
forseglingen og lukte på vinylen før jeg legger LP-plata på
platespilleren. Jeg elsker lukta av fersk vinyl. Mens plata spilles vil
jeg følge med på tekstene, og tolke musikk og tekst på min måte.
Men det viktigste er tross
alt musikken. Her blir vi tatt med tilbake til åttitallet, bare at det låter
bedre.
Det er morsomt at Gjøvik
jenta Anna Lotterud, som er født i 1989 er så tydelig inspirert av dette
tiårets musikk. Hun har en stemme med en klang som passer godt til denne
musikkformen. Og ved hjelp av sin
partner Brady Daniell-Smith som har produsert låtene, så har albumet blitt et
helhetlig og godt produkt.
I forhold til den første
låta «Sway», så har duoen beveget seg enda mere på et åttitallspreget synthpop
landskap.
Jeg innrømmer gjerne at jeg
var ing
en stor elsker av åttitallsmusikk, - på åttitallet. Tror knapt jeg kjøpte en eneste plate med
såkalt åttitallsmusikk før ca 20 -30 år etter at vi hadde sagt farvel til
hockeysveis og skulderputer. Jeg
oppdaget da at det ikke var musikken jeg mislikte, men alt det andre som hørte
åttitallet til.
Jeg har nå hørt gjennom
skiva noen ganger. Musikken er lys og
lett. Jeg har sansen for at uttrykket i
musikken gjenspeiler seg i cover og vinylfarve. Annes stemme og Bradys luftige
produksjon bidrar til en lys, lett og ukomplisert pop-plate.
Nå er kanskje ikke ei
«noen-og-seksti-årig» gammel kjerring i målgruppa. Men jeg liker det jeg hører.
Jeg omfavner gjerne nye artister og lar meg lett imponere av unge artister som
kan og vil, som Anna. Bare talentet er
stort nok vil de lykkes. I Annas tilfelle føler jeg at hun kanskje vil gjøre
det vel så bra i utlandet som her hjemme.
I så måte har hun valgt et perfekt artistnavn. Lykke til Anna!
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
SvarSlett