1978. Mercury. 9114 205
|
Vi kjenner alle Ivar Gafseth godt fra rockegruppa The
Difference, og kanskje alle mest fra The Julekalender hvor Ivar hadde rollen
som bonden Olaf Sand og som nissen Günter.
Rollen som bonden Olaf Sand burde passe Ivar godt, ettersom
han født og oppvokst på gård i Melhus.
Ifølge det allvitende Wikipedia var han den første som gikk med langt
hår i bygda. Det var nok til å bli lag
merke til på sekstitallet.
Vow. Jeg blir Ganske overraska
når den første låta på skiva heter “Preludium”, Og ja, det er faktisk
kirkeorgel som er hovedinstrumenter.
Jeg venter nå på rock.
Men neida, Ivar har mer på lager.
Nå kommer en kabaret-lignende duett med trekkspill. «Midtsommernatt på Trondheim Bouleward».
Det siste sporet på Side A er «Universe Vet», og her er det
disco igjen.
Jeg snur plata og
B-siden åpner med en laaangsooom låt « The Wind is softly
weepting». En skikkelig klinartango.
Og når vi er inne i
discoland, så kan vi gjerne fortsette. Spor 2 på B-siden heter «There’s a
song».
Endelig får vi noe som ligner på rock. «Blue Lady» svinger,
men bare litt. Tempo er tilstede, men
det er fremdeles litt for mye discosound over produksjonen. Men du verden, som
han som trakterer keyboard kan spille.
Og jeg er nesten 100% sikker på at det er Ivar Gafseth selv. Det var godt at han fikk lov til å vise seg
fram her.
Og så tenner vi discokula til innspurten. «The day of my life» er lik alle andre disco-melodier du har hørt
fra slutten av syttitallet.
Finalen er , som åpningen, klassisk.
Tja, hva skal jeg si. Det er vel et heller svakt og
unødvendig album av en dyktig musiker som slett ikke får vist seg fram utover
at han mestrer flere stilarter.
Ut fra denne plata, bør han sporenstreks melde seg på
«Stjernekamp». Dette albumet beviser at
Ivar Gafseth mestrer flere sjangre.
Så vidt jeg vet er dette det eneste soloalbumet fra
Ivar. Etter tittelen å bedømme kan de se
ut som om han hadde bestemt seg for dette allerede før utgivelsen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar